Medellin moderne stad - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Johan Sprong - WaarBenJij.nu Medellin moderne stad - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Johan Sprong - WaarBenJij.nu

Medellin moderne stad

Door: decolombiaantjes

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Februari 2012 | Colombia, Bogotá

Beste mensen,

Gisteren zijn wij van Cali, via Bogota naar Medellin gevlogen met een uur vertraging. Medellin, 3 miljone mensen wordt wel de stad van de eeuwige lente genoemd.Het is van oudsher en nog een textiel stad. Er zijn bedrijven waar honderden naaisters aan het werk zijn.Winkels met textiel zijn er in overvloed. Zij maken de kleding alle bekende merken na en niet alleen de kleding maar ook de sportschoenen van bekende merken.
Op het vliegveld stond een chauffeur te wachten met de volgende tekst op een groot bord ¨ Johannes, Martinus, Theodorus Maria¨. Dat kon niet mis zijn dan moest wel onze chauffeur zijn die ons naar het hotel Natiburo aan het Botero plaza bracht. Hier werden wij opgewacht door Rogier een nederlandse jongen die al 1,5 jaar in Medelin verblijft en vrijwilligerswerk doet voor de Una Colombia.
Hij werkt namenlijk met oa straatkinderen en geeft hen sportles in het project van Eddy Veldhuisen van de genoemde Una. Zij hebben nl een aantal projecten in Colombia om de oa straatkinderen te ondersteunen.
Rogier is een leuke gids en niet alleen vanwege het feit dat hij ook nederlands sprak maar zijn enthousiame straalde er van af. Hij is erg geinterreseerd in de mens en vertelde ook wat van zijn achtergrond. Hij loosde ons gezellig door de zeer drukke stad heen. De uren met hem vlogen om wat dat betreft.
Medelin is de enige stad in Colombia die de metro heeft die loopt van Noord naar Zuid en West. Als je aan de bewoners vraagt waar zij trots op zijn dan roepen zij in koor de metro.
En dat is ook te zien, geen snoeppapiertje,kauwgom of en streep graffity te zien in de metro en of de stations. Alles lijkt nieuw, zo schoon en helder ziet er alles uit en daar kunnen wij nog een voorbeeld aan nemen. Ook wordt er omgeroepen dat jongeren voor ouderen, sociaal zwakeren moeten opstaan in de metro waar ook gevolg aan gegeven wordt.
Aan het eind van de metrolijn die wij deden gingen we met een kabelbaan de berg op naar de sloppenwijken. De kabelbaan is aangelegd door de Fransen. Hierdoor is de wijk toegankelijker geworden voor iederen en is deze wijk ook opgeknapt. In de sloppenwijk staat de modernste bibliotheek van Colombia. Dit is door Spanje aldaar geschonken en alle kinderen kunnen gratis een boek lezen in de bieb.
Overigens is de basisschool sinds 2 jaar gratis maar moeten de ouders wel alles zelf betalen mbt de school zoals, boeken, uniformen etc. Dat betekent dat dit niet voor ieder is weggelegd. Maar dat verschil had ik al eerder genoemd in de verslagen. Ook wat de ziektekostenverhaal betreft zijn er grote verschillen. De medische zorg is hier uitstekend in Medellin en zelf Amerikanen komen hier voor hun behandeling. Maar je moet wel geld hebben voor deze priveklinieken anders kom je er niet in. Dan ga je naar een ¨mindere ¨ziekenhuis waar artsen uit sociale en ideale motieven werken om hun landgenoten te helpen. Wat weer wel goed geregeld is dat er 7 gradaties zijn mbt het wonen. de 1 en de 2e betreft de sloppenwijken en zo loopt het steeds hoger op. Hoe lager je zit hoe lager ook je vaste lasten zijn mbt huur,water,gas en licht. Dus hoe meer je verdient hoe meer je voor de vaste lasten betaald.Wij zijn gehandicapten, psychiatrische patienten en dementerende mensen tegen gekomen. Ook voor hen geld , heb je geld dat is er opvang cq een goede behandeling. Heb je dat niet dan ben je afhankelijk van de familie die dan de zorg op zich nemen. Wel is er een soort ¨leger Des Heils¨voor gratis eten maar geen verblijf. Het is soms ook erg triest om te zien wat we tegenkomen. De tegenstellingen zijn hier erg groot.
Ons hotel in Medellin staat naast de metrobaan en aan het Boteroplein midden in het centrum.Hier staan een tiental beelden van Fernando Botero die overigens in Italie woont.( 79 jaar). Er zit een foto bij van de aanslag op één van zijn beelden door de Farc waarbij 20 mensen in de leeftijd van 3 jaar en ouder hierbij zijn omgekomen. Het vernielde beeld (bird) hebben zij laten staan en en

• 19 Februari 2012 - 22:18

Mario & Helena:

HALLO!!Johannes, Martinus, Theodorus Maria en Mama!! Hahaha

Wederom weer heel mooi verhaal en foto's! Genietze daar!! Xx Mario & Helena

• 20 Februari 2012 - 17:27

Neelke:

He die Johan, je geniet nog volop he zo te lezen en te zien, veel plezier !!!

• 20 Februari 2012 - 19:29

Jan:

Weer een verslag wat de sfeer goed weergeeft. Mooie foto's!

• 20 Februari 2012 - 21:34

Paul:

Man man man, wat een verhalen kan jij schrijven....maar wel doorgaan hoor!!

• 21 Februari 2012 - 15:59

Jorinde:

hey pap en mam,

nu het weer hier wat beter wordt ben ik niet meer zo jaloers op de temparaturen bij jullie. Liefs